Gelukkig zijn in je job

06-06-2020

Kennis is Macht. Zelfkennis is Kracht.

Recent zag ik op youtube een filmpje over Arbejdsglaede. Het - hoe kan het ook anders - Deense woord voor WerkGeluk. Dit filmpje heeft me aangezet tot nadenken over mezelf maar ook over hoe ik dit gebruik in coachings. Reden te meer om mijn gedachten erover even neer te pennen.

Ben jij ongelukkig in je job? Voel jij op zondag al een donkere maandagwolk hangen? Duren de dagen op je werk eindeloos lang? Dan is dit een interessante blog voor jou.

Als loopbaanbegeleider gebeurt het vaak dat mijn klanten tegen me zeggen "had ik dit maar eerder gedaan" of "waarom heb ik zo lang gewacht". Het is me ondertussen heel duidelijk geworden dat mensen niet snel uit zichzelf, én op tijd, het heft in eigen handen nemen. Vaak valt het ongelukkig-zijn pas op wanneer je energiepeil al zo laag staat, dat het idee om er iets aan te doen alleen al vermoeiend klinkt.

Het is dus van groot belang om jezelf te leren de signalen snel te herkennen. En om dat te doen, moet je jezelf kennen. Enerzijds om te weten wat jou ongelukkig maakt. Maar nog belangrijker, om te weten wat jou gelukkig maakt. Eens je dat zelfinzicht verworven hebt, ben je al veel stappen dichter om tijdig de signalen te spotten. De meest voorkomende signalen zijn:

  • Je toont uitstelgedrag. Dingen die je vroeger snel opnam, blijven nu gemakkelijker liggen waardoor je het gevoel krijgt dat het werk opstapelt.
  • Het helpen van collega's stoot op tegenzin. Je hebt geen fut én geen zin meer om collega's te helpen. Je hebt je eigen zaken af te handelen en die voelen al zwaar genoeg.
  • De tijd gaat traag. De klok op het werk, op je laptop of je horloge worden steeds vaker bekeken. Je denkt een uur verder te zijn, maar dat blijkt slechts een kwartier in werkelijkheid.
  • Irritaties irritaties... Die babbelende collega gaat er nu écht wel over. Gaat die ene collega wééral roken? Die lift gaat zoooo traag. Ze moeten écht eens iets aan die trage wifi doen. 

Hoe word je dan gelukkig in je job? Hoe vind je die Arbejdsglaede? In 4 tips geef ik je enkele handvaten om zelf al aan de slag te gaan.

  1. Jij bent als enige verantwoordelijk voor jouw Arbejdsglaede.
    Dus stap 1 is duidelijk. Focus je energie op jezelf, niet op de anderen. Focus je energie op een eigen positieve en optimistische houding. Je hebt altijd een keuze hoe je handelt, neem steevast de positieve keuze. Op deze manier trigger je jouw brein in een positieve levensblik.
  2. Maak een lijstje van 3!
    Elke avond na je werkdag maak je een lijstje van 3 items die je die dag blij gemaakt hebben. Overdenk dit niet, hou het simpel. Dit kan gaan over een lekkere koffie, een leuke babbel, een nieuwe plant op jouw bureau, een leuke mail, een geslaagde presentatie, ... . Na een tijdje moet je eens over je lijstjes gaan. Wat valt je op? Is er een rode draad? Op deze manier ontdek je kleine en grote gelukjes voor jezelf, en kan je hier ook actiever op inzetten.
  3. Kennis is macht. Zelfkennis is kracht.
    Leer jezelf kennen, zo weet je ook hoe je jezelf gelukkig kan maken. Hierin hoor je 2 zaken. Enerzijds zelfkennis opdoen. Anderzijds met deze zelfkennis ook aan de slag gaan. Als loopbaanbegeleider gebruik ik hiervoor de KernTalenten om tot zelfkennis te komen. Deze methodiek laat ons toe om op een zeer positieve manier op zoek te gaan naar intrinsieke motivatoren. Wat brengt je spontaan in beweging? Waar gaan de ogen van blinken? Nadat we jouw KernTalenten ontdekt hebben, gaan we samen een actieplan opmaken hoe je zelfkennis kan gebruiken om tot werkgeluk te komen.
  4. Spreek werkgeluk uit!
    Maak bespreekbaar wat je gelukkig maakt in een job. Doe dit met collega's, je baas, vrienden, ... Door de zaken uit te spreken maak je ze kenbaar, laat je ze leven én geef je anderen de kans om mee te werken aan jouw werkgeluk.

Hopelijk helpen deze tips je al verder om werkgeluk te ontdekken voor jezelf.

Als je interesse hebt om samen met mij te werken rond je zelfkennis en het bijhorende actieplan, aarzel niet om me te contacteren. Met VDAB loopbaancheques kan je voor maar €40,- 4 uur persoonlijke loopbaanbegeleiding bij me volgen. Ook dat is het heft in handen nemen!

©2016 Strokkur. Broechemsesteenweg 252, 2560 Nijlen 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin